Om oss

Vi er Den Norske Foreningen i Montreal.  Vi samler nordmenn og canadiere av norsk ætt, deres familier, og venner av Norge.  Vårt formål er å holde tilstelninger hvor vi feirer norsk kultur og tradisjoner, og hvor vi bygger opp om det norske samfunnet i Montreal og omegn.

De fleste av våre tilstelninger finner sted i Det Norske Samfunnshuset som ligger i Lachine.  Samfunnshuset er hjemmet vårt hvor vi har et stort forsamlingslokale og en norsk kirke. Bygget er eid og vedlikeholdt av våre medlemmer, og gir oss god plass hvor vi kan holde alle slags tilstelninger.

Som stolte nordmenn feirer vi vår nasjonaldag, 17.mai, med barnetog på plenen, moro og leker med pølser og iskrem for alle.  Vi har også en 17. mai middag for de voksne. Én gang i året holder vi en tradisjonell rekefest, skidag og grillfester for hele familien både i Lachine og i Laurentians.  Før jul inviterer vi alle barn og voksne til en tradisjonell juletrefet. Vi holder også et tradisjonelt julebord for de voksne.

Et av våre store arrangementer er det årlige julesalget, hvor vi har norsk mat og sjokolade til salgs, såvel som Dale-gensere, norske tinnvarer og smykker, hjemmelagede bløtkaker og deilige smørbrød.  En stor gjeng med frivillige gjør denne årlige dugnaden mulig.

Hver første tirsdag i måneden (untatt i july og august) ha vi pubtreff på Hurley’s Irish Pub på Crescent street i Montreal.  Alle er velkomne, bestilling er ikke nødvendig (fra kl 17.30 til 20.00).

Foreningen arrangerer også norskundervisning, fotballkamper, kulturelle tilstelninger og teateraften både for medlemmer og ikke-medlemmer.

Den norske kirken var i mange år den offisieller Norske Sjømannskirken i Montreal.  Idag drives den som en uavhengig norsk luthersk kirke. Vår kirke har regelmessige gudstjenester, og vi inviterer ofte en norsk prest fra Sjømannskirken i New York.  Vår tradisjonelle Lysfest er et høydepunkt hvor venner fra andre menigheter også deltar.